Forhandling med kunder
Alle har forskellige processer, men er man på bar bund, kan det være rart at se et eksempel på et forløb.
Det vigtigste er, at du skal have en færdig aftale, før du går i gang med opgaven. Her er en måde, det kan se ud på:
Første kundekontakt
En kunde henvender sig med en illustrationsopgave og beskriver den. Her skal du sørge for at få svar på:
Herefter beder kunden typisk om en pris – og den del er aldrig nem.
Mange beder om at få tilsendt den tekst, der skal illustreres, og om at få mere at vide om den sammenhæng, illustrationerne skal indgå i.
Vend først tilbage med et tilbud, når du har haft tid til at danne dig et overblik.
Det er også muligt at vende spørgsmålet om og spørge, hvad kundens budget er. Så kan du vurdere, hvad du kan levere for det beløb.
Start med at beskrive processen i dit tilbud.
Angiv en pris pr. illustration evt. med beskrivelser
Andet, der gør sig gældende?
Det er vigtigt, at kunden kan se, hvad de får for pengene, og at tilbuddet er en fast ramme for samarbejdet, I begge forpligter jer til.
Opfølgning
Nogle skriver til slut, at de vil følge op med et opkald og diskutere tilbuddet, nogle slutter mailen med, at de ønsker at holde den økonomiske diskussion skriftlig, og andre lader det være op til kunden.
Forhandling
Forhåbentlig bliver I enige om art og antal af illustrationer samt proces og tidsplan.
Hvis kunden ømmer sig over budgettet, kan du foreslå færre tegninger – færre tegninger i farve …
… begrænset udnyttelsestid – løsere eller længere deadline …
… eller, i tilfælde med bogarbejde, et forskud (kaldet en garantisum), hvor du senere vil blive betalt i forhold til bogens salg. Du kan også foreslå et beløb, hvis bogen klarer sig godt og sælger X antal eksemplarer.
Ordrebekræftelse / Kontrakt
Hvis det handler om bøger eller et etableret medie, vil kunden ofte sende dig en kontrakt.
I andre kundeforhold er det dig, der sender en aftale med de forhold, I blev enige om ved prisangivelsen – art og antal af illustrationer, arbejdsgang, afleveringstidspunkt – og den samlede pris (husk at angive, om det er med eller uden moms).
Er I nået hertil, kan du som regel godt gå i gang med opgaven, mens du venter på, at de bekræfter aftalen / selv underskriver kontrakten.
Når kunden returnerer, er det vigtigt at dobbelttjekke, at aftalen svarer til det, du accepterede. Ellers må I forhandle igen.